mandag den 19. november 2007

Milford Sound overnight cruises

Tirsdag d. 13. Nov. 2007 stod vi op 6.45 og gjorde os klar til at blive hentet af en taxi, fra det selskab som vi skulle på tur med. Vi blev tjekket ind på deres kontor i byen og derefter skulle vi med deres nye lækre coaches bus (som de blive kaldt). En specielt designet bus til at køre i bjerge og med mulighed for rigtig at nyde de landskaber som vi skulle køre igennem. Sædderne var installeret skrå, således at når vi kikkede ligeud, kikkede vi ud af sidevinduet. Alle vinduerne startede meget lavt, nede under sædehøjde, samt var der glas i loftet. Dette gjore at vi kunne se det hele af de bjerge vi passerede. Dette gav os en perfekt mulighed for rigtig at nyde og se det ufattelige smukke New Zealand.

Vi skulle køre ca. 300 km. Fra Queenstown til Milford via Te Anau. På denne tur bevægede vi os for første gang over til Vestkysten, som er mere vild og voldsom. Med sit ugæstfrie terræn gør mange af de smukke steder svære at nå, men hvis man er standhaftig, vil man blive belønnet af utæmmet natur, når den er bedst. Endvidere kan man hvis man er heldig opleve de fire årstider på en dag – sne, regn, blæst og smuk solskin (hvilket vi gjore). Det kan simpelhen ikke beskrives, skal opleves!

Turen til Milford tog 8 timer. Men vi stoppede mange gang på vejen, for at nyde forskellige udsigts punkter og gå nogle ture i naturparker, hvor vi bl.a. oplevede ”Mirror søen”. En sø hvor du kan se alt hvad der ligger på bunden, samt de fisk der lever i den – fantastisk! Vi så også nogle overdådige vandfald, bjerge i alle afskygninger, marker med forskellige dyr mm.
Vi spiste frokost på en hyggelig café i Te Auau. Vi ankom til Milford kl. 16.30 og gik ombord på det skib vi skulle med et kvarter senere. Et gammelt tre mastet skib. Hvor vi fik en lille kahytte med 2 x2 køjer i. Vi var ca. 60 mand ombord. Sejlturen gik gennem en fjord ud til det Tasmaniske hav, hvor vi vendte om og sejlede tilbage. Men inden vi nåede så langt ud, blev der smidt anker i en skøn bugt, hvor vi skulle overnatte. Her var der også tid til lidt aktiviteter. Michelle og Karl kastede sig ud i en kajak for første gang. Daniel var lidt skeptisk over for dette og vidste ikke rigtig hvad han ville. De andre muligheder der var, var en badetur i 10 gr. Koldt vand eller en sejltur i en motorbåd til ca. 12 personer. Men efter at han have betragtet søster og far på vandet og hvordan de hyggede sig, fik han også mod på dette. Så Mor måtte have fat i regntøjet (man ved jo aldrig hvad der kunne ske) og så blev vi ellers også søsat.

Det var bare hyggeligt, alle fire padlede rundt på fjorden, hvor vi bl.a så pingviner, på meget tæt hold og sæler igen. Karl og Michelle følte sig helt dus med kajakken og begyndte at pjatte lidt. Hvilket endte med at Karl lå og flød rundt i det kolde vand og kæmpede for at få kajakken i land (vi var heldigvis tæt på land). Vi andre var alt for urutineret til at kunne hjælpe ham. Han nåede dog ikke land før en speetbåden var og hjælpe ham tilbage til skibet – Stakkels Karl kunne slet ikke få varmen igen efter dette stunt! Børnene kan morer sig endnu over synet!
Herefter fik vi aftensmad. Suppe, Laks og is, det var bare lækkert. Efter maden sad vi lidt og spillede 500 hundrede. Det var rigtig hyggeligt. Besætningen havde også lagt en masse spil frem, så alle mand om bord hyggede sig sammen med at spille.
Vi gik tidligt i seng, vi var trætte og morgenmaden blev serveret næste morgen kl. 6.45. Næste dags formiddag brugte vi på dækket. Det var en smuk morgen med solskind og vi nød landskabet omkring os, det var så ubeskriveligt flot (ja, jeg ved jeg har skrevet det mange gange, med det er bare så flot).

Lidt stemningsbilleder fra turen!

Vi kom i land kl. 9.30. Det var meningen at vi skulle flyve tilbage til Qeenstown, men pga. af for meget vind kunne flyet ikke flyve, så vi måtte tage den lange vej tilbage i bus. Den gik dog ligt hurtiger hjem, da vi ikke skulle se så mange turistatraktioner.
Vi nakom til Queenstown kl. ca. 16.00. Vi fik Pizza til aftensmad og gik hjem og hyggede os med en film, vi var lidt trætte. Med det har været en super smuk og spændende tur, som vi alle vil huske, ikke mindst pga. Karls kajak stund!