mandag den 19. november 2007

Queenstown

Vi ankom til Queenstown mandag d. 12. Nov. Byen er på ca. 18.000 indbyggere og ligger ud til en meget stor sø (ca. 80 km lang). En by som trækker mange turister til sig pga. det store udbud af aktiviteter i området. Der er alt inden for vandsport, luftsport, vandre- og cykleture mm., samtidig er det et stort guldmine område fra 1850´erne og kendt for filmen ”Ringenes Herre”.

Lidt udsigt ud over Queenstown

Vi ankom om eftemiddagen. Vi fik os indlogeret på en campingplads, hvor vi hyggede os resten af dagen. Det blev dog også til en løbetur for Karl alene og Michelle og mig sammen, langs vandet – meget smuk tur, det blæste dog meget denne dag.

søndag den 11. november 2007

På vejen igen

Søndag d. 11.11.2007
I dag stod Karl og jeg igen tidligt op ca. kl. 6.00, for at køre længer sydpå. Helt nøjagtigt til Fairlie, som ligger ca. 500 km fra Kaikoura. Vi ankom ca. kl. 13.00. Vejret er dejligt igen, solskin og ca. 20 grader. Fuglene synger som når Danmark er bedst i foråret. Alt er grønt og blomstre – bare så skønt! Vi fik os installeret på en top 10 campingplads igen, dejlig sted med meget få turister. Fairlie er en meget lille by, som ligger tæt ved New Zealands største bjert ”Mount Cook”, derfor er stedet mere kendt i vintersersonen, hvor der blive løbet på ski mm. For os er det smukt at opleve det fredsfyldte sted, hvor alt er i flour og med de snedækkede bjergtoppe i baggrunden.

Vi har hygget på campingpladsen med lektier, div. Spil og computeren. Det er også blevet til en gå tur rundt i byen.

lørdag den 10. november 2007

Lørdagshygge!!

Lørdag d. 10.11.07
Vi stod op kl. 7.45 og blev vasket, lige bordt set fra Michelle, hun har sin egen døgnrytme….smiler! Hun står som regl op når vi andre er færdig med at få tøj på og har rydet op i autocamperen og morgenmaden står klar på bordet – det blive hårdt at komme hjem til skolen igen!

Efter at have klaret vores særvanlige morgenrutiner kørte vi ud til en strand lige i udkanten af byen og pakerede autocamperen med udsigt over havet og bjergene – meget smukt! Så blev der ellers forberet et dejligt morgenmåltid. Med hjemmelavede pandekager, som Michelle stod for og Daniel hjalp, dejlig morgenbrød og stempelkaffe. UHM! Så sad vi ellers der alle fire i et godt stykke tid og nød en dejlig morgenmad og hygge, samtidig med at vi kunne følge livet på havet og kysten. Vi kunne desværre ikke sidde ude som vi ellers altid gør pga. at det regnede denne dag, men det er meget få dage regnen har været her, så det gjorde os ikke noget.


Michelle med hendes dejlige hjerteformede pandekager!

Efter morgenmadden kørte vi videre ud af byen langs kystlandevejen, fordi vi havde bestemt os for at komme ud at gå en tur. Det endte med at vi via et informationsskildt ved vejen, fandt vi frem til en lille primitiv campingplads ude ved kysten. Her stillede vi vores bil og tog regntøjet på. Vi fik forklarede vejet til en rigtig dejlig gå tur, gennnem skov og op af et bjerg til et udkikspunkt over havet, af en lokal mand. Dette var en rigtig hyggelig og spændende tur. Den var lidt hårdt for Daniel op af bakken hele vejen frem. Men da vi først kom op på udkikspunktet og til og med så Delfiner var hele turen bare super. Vi brugte meget tid på at spotte Delfinerne og følge dem, det skønt dyr. Det er bare så fedt at opleve en natur hvor sæler, delfiner, pilikaner, kængurer og kolalbjørne er en selvfølge for de lande som vi besøger, men ikke for os.
Efter gåturen var klokken allerede blevet 14.00, så vi kørte tilbage til byen og endte på en café, hvor vi fik frokost.


Michelle og Daniel ved udkikspunktet, sigtbarheden er meget ring pga. af regn, men ikke ringere end vi kunne se Delphiner.
Andet billede er bugten vi kikkede ud over.

Herefter tog vi tilbage til campingpladsen, hvor vi slappede af, fik vasket lidt tøj. Daniel og Karl-Jacob fik sig også lige en dukkeret i den opvarmede swimmingpool og jeg får lige skrevet disse ord til jer derhjemme.

Iaften har vi lovet børnene at de skal have pizza – det går de jo aldrig fejl af….
De varmeste hilsner og tanker fra os alle, som bare ikke er klar til at skal hjem om 14 dage…SNØFT!
Jette

Hvalturen

Fredag d. 9.11.07
Kl. 9.30 skulle vi være ved informationen og hente vores billeter til Hvalturen kl. 10.00. Da vi havde købt vores billeter, skulle vi sætte os og få lidt informationer om turen. Mor og Daniel gik hen og købte dyrefigure til Daniel og mor købte også søsygepiller til os alle, bare for at være sikker på at vi ikke fik det dårligt;)

Kl. 10.05 kom der en bus, som kørte os over til den strand med havn som vi skulle sejle fra. Vi skulle sejle med en slags jetbåd. Da vi kom om bord på båden satte vi os i nogle gode sæder, der var fire på stribe så vi kunne sidde sammen. Båden sejlede meget stærkt. Vi startede med at få lidt flere informationer om sikkerheden og om turen. Turen tog ca. 2 timer. Derefter sejlede båden ud. Bølgerne var MEGA STORE!! Så båden vippede totalt, til først den ene side og så den anden side, båden hoppede op over vandet hele tiden. Jeg må da indrømme at det var lidt sjovt i starten, men da vi kom derud hvor hvalerne skulle være, fik jeg det seriøst dårligt.

Daniel der spotter efter hvaler!

De havde fundet en hval på deres rator, så jeg gik ud og så den ” meget stor og enorm flot”. Derefeter gik vi op på dækket og kiggede ud over for om vi kunne se andre, men ingen held;( Vi kunne ikke finde far og jeg prøvede bare at se mig om, jeg fik det bedre, men det fik jeg ikke. Jeg gik op på et andet dæk, for om jeg kunne finde far, jamen se der var han jo, han havde det også dårligt. Lige pludselig kunne jeg mærke jeg skulle brække mig, fordi det gyngede så meget. Jeg gik hurtigt ind med både far og mor i hælene. Jeg gik ind for at sætte mig og jeg kunne høre og se alle de andre der sad og brækkede sig, jeg satte mig ned sammen med far og der sad vi så med brækposer. Lige pludselig brækkede far sig mega meget, jeg kiggede lige over på ham, fordi jeg sad ved siden af ham, for at se om han var okay, men så kunne jeg lugte hans bræk og så var jeg lige ved at brække mig, men gjorde det ikke. Far brækkede sig mange gange og jeg sad bare og havde der PISSE dårligt uden at brække mig, far havde det selvføldig også PISSE dårligt. Da vi så var på vej hjem, kunne jeg bare mærke jeg skulle brække mig og så brækkede jeg mig helt vildt 3 poser fylt med bræk, stakkels mor der sad ved siden af og skulle give poserne til en dame der gik rundt og samlede poserne ind fra dem der brækkede sig. Mor og Daniel fik set 2 hvaler og fik taget mange gode billeder af dem.

Første billede hvor hvalen surfer gennem bølgerne.
Andet billede af den berømte hale på hvalen når den dykker ned i dybet igen.

Da vi kom hjem skulle far og mig bare have cola og chips;) Far havde dårlig mave til om eftermiddagen, hvor han fik det bedre og jeg havde det fint ved samme tid som far ca. Om aftenen fik vi BBQ mad og cola. Derefter spillede vi kort og gik i seng.
Mange Hvale knus fra de to søsyge og de to andre:=)
Michelle

fredag den 9. november 2007

New Zealand - Sydøen

Vi ankom til Sydøen til byen Picton onsdag aften. Færgen var over 2 timer forsinket, grundet færgeproblemer med en anden færge. Indsejllingen i skærgården den sidste halve time var det flotteste jeg til dato har set, jeg har efterhånden rejst og set meget – men dette var imponerende.

Grundet vores sene ankomst til Picton, tog vi en enkelt overnatning i byen, og kørte meget tidlig videre næste morgen kl. 6.00. Hvor vi kørte til Kaikoura ca. 300 kilometer. En utrolig smukt tur, hvor vi så solen stå op. På turen til Kaikoura så vi mega store ørne, masser af sæler og andet flot fugleliv, det var en utrolig flot morgen, med alt det dyreliv, flotte bjerge, bjerge med masser af træer og bjerge som var beklædt med græs, samt utrolig smukke strande og masser af vinmarker. Kødkvæg og ikke mindst tusindevis af får. Denne tur kan ikke beskrives men skal ses!!


Vinmarker og bjerge vi kørte forbi på vej til Kaikoura.
Børnene ved en sæl som vi mødte mange af på vejen.
De hummer der fanges her ved den klippefyldte kyst i Kaikoura, sælges friske fra boder langs vejen de sidste 20 kilometer til byen, friskkogte - det skulle prøves.

Efter installering på vores top 10 Caravan Park ville vi undersøge mulighederne for en hvaltur næste dag om morgenen. Resten af dagen tog vi på en vandretur ude ved kysten. Vi startede med at gå oppe på bjergene med udsigt over havet og på tilbagevejen gik vi langs kysten, hvor vi igen fandt mange smukke muslinger og konkylier, som vi ikke havde set før. (bliver nødvendigt at sende dem med posten pga. pladsmangel i kuffertene).

Efter vores gå tur fik vi købt ind og lavet tidlig aftensmad.
Derefter hyggede vi i Auto Camperen med godnathistorie og guf efterfuldt af tidlig til køjs til alle,
Så vi alle kunne være klare til Hvalturen tidlig næste dag, en meget dyr tur, med garanti for at se Hvaler ellers får vi pengene tilbage.
Hilsen fra en træt familie i New Zealand
Karl Jacob

.

onsdag den 7. november 2007

Rotorua

Onsdag den 31.10.07 kørte vi til Rotorua. Rotorua ligger midt inde i landet. Der fandt vi til dato den bedste Camping plads, med spa bad, hoppepude og er rigtig god legeplads bygget op som en forhindringsbane (som også var god til barnlige sjæle).

I byen Rotorua som har meget at byde på, svømmende vi rundt i meget varme mineralske bade med svovlholdige vand, som var fra 36 -42 grader, disse bade prøvede vi flere gange. Vi var også i mudderbad.


Rotorua er et område præget af vulkaner, også nogle som er aktive. I disse områder boblede det med kogende vand fra undergrunden, samt mudder. Specielt Champange søen var fantastisk at opleve, den største kogende sø der findes, som hele tiden skifter i sine farverige nyancer (grøn, blå, gul og orange farver) – rigtig flot!

Første billede taget fra det meget aktive område med geyser.
Andet billede er Champange søen.

Vi oplevede også en by, som i 1936 blev dækket med lava og aske, da en vulkan gik i udbrug. Ca. 150 mannesker omkom. Det var meget spændende, især for børnene at se de gamle hustage fra den tid, stikke op fra jorden. Nogle af husende havde de udgravet og vi så de forskellige fund fra denne tid.
Vi fik også vandret nogle ture hvor vi så flotte vandfald.

Den sidste dag i byen tog vi en cabinelift til toppen af et bjerg. Derfra kørte vi i Moon Cars ned igen. Michelle Og Daniel elskede det kunne ikke få nok.

Torsdag den 04.11.07 stod Jette og jeg tidligt op og kørte fra Rotorua til Wellington ca. 400 kilometer hvor vi ankom til middag. Her havde vi de sidste tre dage før turen går til Sydøen.
Disse tre dage i Welington nød vi livet, slappede lidt af efter en tid hvor vi havde oplevet meget igen og børnene var blevet trætte, vi var bl. inde og Shoppe i storbyen som er Michelles livret.
Vi var også omkring en Vingård ” Gladstone”, som vores gode ven i Dk Per havde arranceret.



Nu vil jeg slutte Onsdag D 7.11 før vi tager færgen til Sydøen herom senere.
En stor hilsen til alle fra familien Ibsen Karl Jacob

lørdag den 3. november 2007

E-mail

Hej alle jer derhjemme i DK!
Lige en varm hilsen fra New Zealand fra os alle 4, vi har det super godt og håber det samme hjemme hos jer.

Vi vil gerne sige mange gange tak til alle jer som her sendt os søde mails gennem vores rejse. Det er bare super dejligt at høre liv hjemmefra når vi er så langt væk.

Vi har bare problemer med at få svaret jer tilbage. Vores system hernede og mulighederne op internet opkobling er for dårlige. Jeg har endda prøvet at skrive beskederne i words, så de var lige til at kopier over i mailen når jeg først er på internettet - men, ak! Jeg bruger en sted imellem 20 til 30 min. bare på at komme på og derefter drille systemet mig til jeg ikke gider mere. Derfor vil jeg/vi gernes sige til alle jer som måske sidder og venter på liv, at i må følge os på blokken og når vi kommer hjem skal I nok høre mere detalieret om turen.

Vores tid er desværre for kostbar, for vi skal snart hjem.....SUK!

De varmeste hilsner fra 4 brune, afslappede og glade Danskere!